Storings diagnose ECU systemen
Bijna alle auto’s vanaf 1993 zijn uitgerust met een zogenaamde ECU (electric control unit) die onder de motorkap van alles regelt. Diverse opnemers (sensoren) geven de ecu informatie over o.a. de motorbelasting, motortemperatuur, gasklepstand en uitlaatgas samenstelling. Vooral uit het oogpunt van het milieu is het noodzaakelijk dat de ecu ervoor zorgt dat de motor van uw auto zo zuinig mogelijk de brandstof verbrandt en de motor toch voldoende vermogen geeft om u comfortabel te laten rijden.
Bosch KTS 570 Blue Tooth
Launch X-413
Als u rijdt en het motorstoringslampje gaat branden betekent dit dat de ecu een foute waarde heeft gemeten en uit voorzorg overschakelt naar het noodprogramma. U kunt in de meeste gevallen de auto nog gerust naar de garage rijden hooguit rijdt de auto iets minder comfortabel en gebruikt meer brandstof.
Raadpleeg altijd het service boekje!
Moderne auto’s zijn vaak uitgerust met meerdere computersystemen die ook b.v. de veiligheid en het comfort regelen. Het is daarom ook niet vreemd dat een modern autobedrijf tegenwoordig niet meer kan zonder het juiste diagnose apparatuur. Merkdealers werken met een op hun merk afgestemd diagnose systeem en kunnen dus geen andere merken aan. Voor universeel georienteerde autobedrijven zijn er diagnose systemen op de markt die veel meer verschillende type auto’s aan kunnen. Ook is er verschil in deze diverse systemen. Er zijn simpele ‘code readers’ die simpelweg de foutcode van de ecu uitlezen en uitgebreide systemen die ook realtime data kunnen tonen aan de monteur waarbij alles een stuk duidelijker wordt.
Wij hebben nu de beschikking over twee verschillende systemen. Het eerste systeem is de KTS570 Blue Tooth van Bosch. Dit is een diagnose systeem dat vanaf onze computer of laptop via blue tooth draadloos communiceert met de ecu.
Ook kunnen wij gebruik maken van de Launch X-431 van de firma Launchtech, die buiten de Europese modellen ook erg sterik is in de uit Japan afkomstige auto's. Door gebruik te maken van deze twee systemen is bijna 95% van alle modellen die nu op de weg rondrijden afgedekt. Vroeger moesten ook wij nog vaak even langs de dealer om een storingsdiagnose te laten maken maar door deze twee systemen behoort dit tot het verleden.